02/07/2023 | Rafał Orzech
Prosument wirtualny został wprowadzony do polskiego prawodawstwa ustawą o odnawialnych źródłach energii już w roku 2015 (Dz.U. z 2015 poz. 478, ujednolicony Dz.U. z 2022 poz. 1378). Jednak instytucja prosumenta wirtualnego wejdzie w życie w przyszłym roku, dokładnie 2 lipca 2024 roku. Dlaczego jest to ważny element w całym systemie OZE? Dlatego, że prosument wirtualny to cytując art. 27 lit. c ustawy OZE obejmuje „odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w instalacji odnawialnego źródła energii przyłączonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w innym miejscu niż miejsce dostarczania energii elektrycznej do tego odbiorcy, która jednocześnie nie jest przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej za pośrednictwem wewnętrznej instalacji elektrycznej budynku wielolokalowego, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym wytwarzanie to nie stanowi przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej”.
Oznacza to, że prosumentem może zostać każdy kto podpisze umowę na dostawę energii z instalacji OZE (np. farma fotowoltaiczna, farma wiatrowa) zlokalizowanej w zupełnie innym miejscu niż odbiorca końcowy. Maksymalna ilość energii dostarczona do jednego punktu poboru energii nie może przekroczyć 50 kW. Rozwiązanie to powinno promować m.in. farmy wiatrowe gdzie nowelizacja ustawy zakłada przekazanie 10 % energii wytworzonej w instalacji na rzecz mieszkańców gminy na terenie której farma wiatrowa została wybudowana (art 6 lit.g ust.1, Dz. U. z 2023 poz.553).
Rozliczenie prosumenta indywidualnego będzie odbywać się na zasadach net-bilingu w oparciu o ceny rynkowe. Mając na uwadze odległość pomiędzy miejscem wytwarzania, a odbioru energii trzeba pamiętać, że nie będzie zachodziła auto-konsumpcja i odbiorca końcowy będzie miał naliczane opłaty dystrybucyjne. Dzieje się tak dlatego, że całość energii będzie przesłana do sieci elektroenergetycznej, a następnie trafi ona do prosumenta wirtualnego, np. związku wyznaniowego. Plusem jest brak opłaty z tytułu bilansowania energii u prosumenta wirtualnego.
Data wprowadzenia instytucji prosumenta wirtualnego jest powiązana z uruchomieniem w całym kraju Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii , pozwalającego na prawidłowe rozliczanie prosumenta wirtualnego (Dz. U. z 2021 poz. 1093).